Vaak staat bij de
aanname van een nieuwe leerling de uitstroom al centraal. Qua zakelijke insteek
lijkt de basisfilosofie van Maupertuus daarmee onverantwoord. Elke ondernemer
met zakelijk vernuft zou zijn neus ophalen voor een dergelijk plan. Wat is je
bestaansrecht als je probeert je leerlingen zo snel als mogelijk te laten
terugkeren naar het reguliere onderwijs?
Maupertuus is een
school voor kinderen met leer- en ontwikkelingsachterstanden. We proberen de gedeukte zieltjes en gekrompen
zelfbeelden weer op te poetsen, zodat leerlingen met een gezonde portie
zelfvertrouwen weer terug kunnen stromen naar het reguliere onderwijs. Maupertuus
biedt natuurlijk veel wat ‘gewone’ scholen niet kunnen bieden. Andersom zijn er
ook zaken die gewone scholen wel hebben, maar Maupertuus weer niet kan bieden.
Beide gevallen kunnen leidend zijn in de koers die we willen varen met een
leerling.
Gezien mijn functie
als mentor van de tweedejaars bemoei ik me voornamelijk met de onderbouw leerlingen
van het voortgezet onderwijs. Zo ontvangen wij bijvoorbeeld brugklassers voor
wie de stap van het basis- naar voortgezet onderwijs net wat te groot bleek.
Met wat extra ondersteuning bij het maken van planningen en aandacht voor het
leren leren, blijken deze leerlingen na één of twee jaar vaak prima in staat om
het onderwijs op een reguliere school voort te zetten. Uiteraard geldt
bovenstaand scenario niet voor alle leerlingen. Wij hebben ook leerlingen die
hun gehele middelbare school bij ons doorlopen. Soms is het leerprobleem zo
groot, dat de voorkeur uitgaat naar een ‘begeleid’ en gespreid eindexamen. Een andere
reden kan zijn dat het examenjaar teveel druk geeft. In het reguliere onderwijs krijg je bij het centraal schriftelijke examen
alle vakken in een paar weken voorgeschoteld. Op Maupertuus nemen de leerlingen
deel aan de staatsexamens. Zodoende hebben wij de mogelijkheid om de leerlingen
in het vooreindexamenjaar al een aantal examens te laten maken. Zo kunnen wij
de examendruk spreiden.
Een toepasselijk casus
betreft een oud leerling die na de tweede klas terugstroomde naar het reguliere
onderwijs.
Dankzij hevige
dyslexie haperde zijn leerontwikkeling.
Als een pruttelend stoptreintje moest hij bij elk perronnetje stoppen
voor extra instructie. Op Maupertuus heeft hij geleerd hoe om te gaan met deze
handicap. Hij heeft geleerd welke handvatten hij moest gebruiken om zijn
beperking te compenseren. Daarnaast leerde hij wat er mentaal nodig was om toch
zijn doelen te bereiken. Het acceptatieproces was een lange weg vol obstakels. Vaak
genoeg uitte hij het gevoel van onrecht dat hij ervoer. ‘Waarom heb ik dit?’ en ‘Dit
is toch niet eerlijk?’ Maar door het vele vallen leerde hij steeds sneller weer
opstaan. Meer en meer kreeg hij inzicht in zijn beperkingen. Zodoende kreeg hij
meer invloed op zijn leerproces. Steeds beter bleek hij bestand tegen alweer
een onvoldoende voor Engels en steeds groter werd het vertrouwen bij elk succesje.
In de loop van leerjaar 2 was het treintje op stoom. Gezien zijn goede
voortgang op didactisch vlak ontstond er ook ruimte om zich op sociaal terrein
verder te ontwikkelen. Dit was het moment waarop hij zich terdege bewust werd
van de verschillen tussen Maupertuus en het reguliere onderwijs. Steeds
nadrukkelijker drong zich de vraag bij hem op of de overstap naar het reguliere
onderwijs ook voor hem misschien een mogelijkheid zou zijn. Niet meer ‘anders’
zijn dan anderen en meer leeftijdsgenoten uit zijn eigen woonomgeving leren
kennen, waren zijn grootste beweegredenen. Zeer legitieme motivaties en geheel
volgens het gedachtegoed van Maupertuus. Aan het eind van leerjaar twee had hij
genoeg bagage om de sprong te wagen. Vol verwachting klopte zijn hart. De
overstap op deze TGV bleek ingrijpend. Het tempo was hoog. De persoonlijke
aandacht die hij gewend was, bleek minder vanzelfsprekend. Zodoende werd er een
grotere mate van zelfstandigheid verwacht, wat leidde tot een gevoel van hoge
werkdruk. Maar al met al bleek hij sterk genoeg om ook deze stormen te
trotseren. Dit vergrootte zijn plezier in het leren en maakte hem nog
zelfverzekerder. Zijn examen heeft hij dan ook met glans behaald. Inmiddels dendert
hij door op de TIO, zijn eindeloze dromen aan de horizon tegemoet. Onderweg volop
genietend van de wijde wereld na Maupertuus.
Luuk Leussink (mentor)
Maupertuus
Horstlaan 2
3971 LC Driebergen
tel: 0343533611
email: driebergen@maupertuus.info
Geen opmerkingen:
Een reactie posten