De ingeslopen routine voor ouders
van halen en brengen, intensief contact met de vaste leerkracht en pedagoog, de
plek waar hun kind ook ons kind is; het gaat na het laatste jaar basisschool
echt veranderen. Leuk zo’n nieuwe stap, ze worden echt groot! Spannend, waar
gaat het kind middelbaar onderwijs volgen? Zorgen, gaat dat goed, die overstap?
De houvast die de leerlingen zelf
hebben aan hun vaste programma en dagindeling, vaste leerkracht en bekende
regels, zijn aspecten die het kind zelf als eerste noemt bij verandering als we
het over de middelbare school gaan hebben. Leuk, misschien kunnen ze in de
buurt van waar ze wonen wel weer naar school. Spannend, want hoe gaat dat als
je weer de jongste van de school bent, bakken met huiswerk krijgt en steeds
moet wisselen van lokaal en docent. Zorgen, durf ik dat, weer naar een nieuwe
school?
De stap naar de middelbare school
is een belangrijke en moet dus weloverwogen genomen worden. Hoe maak je de
beste beslissing?
Net als we door het schooljaar
heen steeds opnieuw een leerling bespreken en zijn ontwikkelingen onder de loep
nemen om maatwerk te kunnen leveren, doen we dat bij deze overstap ook. Welk
onderwijs past bij deze leerling, welke voorwaarden zijn nodig om zichzelf te
kunnen zijn en zich verder te kunnen ontwikkelen. En, op welk schoolniveau zal
deze leerling het best tot zijn of haar recht komen. Zet je hoog in of kies je
voor een veiligere stap? Kies je voor groot en vernieuwend? Klein en
persoonlijk? Veel sport? Aandacht voor de creatieve ontwikkeling? Doe je een
beroep op het vergroten van zelfstandigheid of hou je de leerling liever nog
even onder eigen vleugels.
Het belang van het kind is ons
belang en samen met ouders en kind kijken we dan ook wat naar ons idee de beste
route is om uit te vliegen.
Daar werken we hard voor. Geen
musical en geen kamp, we werken door tot de laatste schoolweek, om er echt uit
te halen wat er in zit. Saai? Helemaal niet. Lessen en werken geeft houvast en
structuur en door het jaar heen beleven we met elkaar vele uitjes, koken we met
regelmaat en vinden we sport en beweging heel belangrijk. Het is juist mooi om
te zien dat de leerling in groep 8 zó groeit, dat hij steeds beter in staat is
zelf aan te geven wat het nog wil leren en waar het nog mee wil oefenen. Ook de
leerling waarvan dat nooit werd verwacht.
Naast de uitslagen van het
leerlingvolgsysteem, de algemene werkhouding en prestaties door het jaar heen,
wordt er voor gezorgd dat de laatst afgenomen IQ-test up-to-date is. Met al deze
gegevens gaan we kijken wat het beste schoolniveau is. Met die uitslag in je
achterhoofd ga je zoeken naar een school die echt bij het kind past.
Een leerling in het autistisch
spectrum voelt zich vaak meer thuis op een school met duidelijke regels en vaste
gezichten. Een zelfstandige leerling gaat graag de uitdaging aan van veel
keuzevakken en groot en onbekend. De leerling met forse dyslexie heeft behoefte
aan ondersteuning voor zijn leerprobleem. De ADHD’er kiest uiteindelijk toch
liever voor een kleine school met persoonlijke aandacht.
Samen met ouders en kind gaan we
op zoek. En als we dan een nieuw nest hebben gevonden, maken we gezamenlijk een
proefvlucht. Voor alle leerlingen die buiten Maupertuus een geschikte plek
vinden gaan we naar de betreffende middelbare school voor de zogeheten ‘warme
overdracht’. Want achter de aanmelding van een naam, zit een kind, ons kind en
die willen we zo goed mogelijk los laten. Wat is dit voor een leerling, op welke
wijze leert dit kind het best en wat heeft het daar bij nodig? Belangrijke
aspecten die van te voren worden besproken.
De beste vluchtroute kan ook
betekenen dat een kind op Maupertuus blijft en daar in de brugklas komt. De
vertrouwde omgeving en vaste pedagoog geven dan steun, net als de betrokkenheid
en intensieve begeleiding bij huiswerk en alle veranderingen. Daarnaast heeft
het vaak het voordeel dat we gaandeweg het jaar nog ruimte hebben om aan te
sluiten op het beste leerniveau. Er kan makkelijker worden aangepast door
bijvoorbeeld een aantal vakken op een hoger niveau te volgen of een extra vak
te kiezen in de maatwerkgroep.
Zo vinden we voor iedereen de
beste plek. En die is er echt. We hebben alle mogelijkheden al voorbij zien
komen. Van leren voor kok, tuinman of fietsenmaker tot havo met sportklas en
uitstroom naar het gymnasium.
Maar zover is het nog niet. Nu
eerst nog even een paar maanden de oudste van de basisschool zijn en stoer doen
op je wave-board, meedeinen met de lentekriebels en jezelf ontdekken als
beginnende puber en ondertussen nog even genieten van het voorlezen na de
pauze, houvast aan verwacht huiswerk, begrip voor te laat komen en nog heel
even juf kunnen zeggen. En wij, wij houden ze nog even vast, een paar maanden.
Ze zijn zo leuk om nu al uit te zwaaien.
Véronique de Booy, leerkracht
Maupertuus
Maupertuus
Horstlaan 2
3971 LC Driebergen
03430533611
driebergen@maupertuus.info
www.maupertuus.info
Geen opmerkingen:
Een reactie posten