Het is eigenlijk
ontzettend stuitend dat in Nederland nog zoveel kinderen geen onderwijs krijgen
omdat er geen PASSEND ONDERWIJS voor hen kan worden gevonden, terwijl dit wel
degelijk tot de mogelijkheden behoort.
Het vergt slechts
creatieve aanpassingen, die het regulier en het speciaal onderwijs qua
mogelijkheden te boven gaan. Beide instellingen hebben “de maat van het
gemiddelde", terwijl de thuiszitters juist een "Maatpakje" nodig
hebben.
Sommige
problematieken brengen bijzondere keuzes van kinderen met zich mee. Het dan
toch simpelweg kinderen laten afhaken is natuurlijk een doodzonde!
Wij als Maupertuus
hebben al vele jaren allerlei thuiszitters/ vastlopers in ons midden en zien
dat met specifieke aanpassingen, bovengenoemde kinderen wel degelijk aan een
diploma kunnen worden geholpen! Dit bespaart op lange termijn veel financiƫle
en emotionele ellende voor kind en maatschappij. De aanpassingen, welke gecreƫerd
dienen te worden, hangen nauw samen met de situatie waardoor de kinderen
daarvoor vastliepen en zijn voor bijvoorbeeld een ADD'er weer heel anders dan
voor een dyslect of kind met ASS!
Een volbrachte en
geslaagde schooltijd is ontzettend belangrijk voor het zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen
van een kind en daarom zouden veel meer kinderen de kans en het recht moeten
krijgen uit die impasse te komen.
Maupertuus kan
daarbij de weg wijzen!
Als aanvullend
voorbeeld een succesverhaal van een thuiszitter, die dankzij specifieke aanpassingen
en een maatpakje dit jaar al vier vakken op VMBO-T niveau met hoge cijfers
heeft afgerond en volgend jaar opgaat voor nog eens 4 vakken, waaronder 2 op
HAVO-niveau. Deze jongen kwam thuis te zitten nadat zijn toenmalige school, een
school voor voortgezet speciaal onderwijs, de handen van hem aftrok en meldde
dat de school “handelingsonbekwaam” was. Deze jongen had als diagnose
ASS/Asperger en sloot zich op in zijn kamer met woedeaanvallen. Op verzoek van
zijn ouders heeft Maupertuus hem ingeschreven. In eerste instantie om hem
rustig te laten integreren in het Maupertuus-systeem middels een speciaal
groepje van 3 kinderen met 2 “kloeken” (het “Vosje”). Het Vosje was
onderdeel van Maupertuus, in hetzelfde gebouw, maar in een andere gang,
waardoor het “ver weg, maar ook heel dichtbij” was, dus een veilig plekje voor hem
en voor de andere leerlingen van Maupertuus. De aandacht lag in eerste instantie
op de zorg, de veiligheid, het weer “naar school gaan” en niet op het leren. De
druk van het presteren werd voorlopig weggehaald. Beetje bij beetje kwam hij
uit zijn schulp, leerde het gebouw “verkennen” met zijn begeleidsters, ging
naar andere hulptroepen, leerde heel voorzichtig nieuwe mensen kennen, durfde
uit het Vosje te komen, deed zo nu en dan mee aan pauzes op het plein en
langzaamaan kwam het leren weer om de hoek kijken. Hij vroeg hier steeds meer
om en hij pakte het leren weer heel snel op. Steeds meer deed hij mee met
activiteiten en vakken in groepen buiten het Vosje, maar kon altijd terugvallen
op het veilige hol van het Vosje! De agressie verdween, hij maakte contacten,
sprak af met andere kinderen, wilde meer en meer leren, kreeg te maken met het
“dagelijks leven”, zoals verliefdheid, stoeien, meegaan met excursies buiten
school en verwierf zich een plaats in de Maupertuus groepen. Weliswaar bleef 1
van zijn “kloeken” hem in de gaten houden en kon/kan hij er altijd op
terugvallen, maar de kloek stuurde hem vervolgens weer de grote wereld in. Het
vervolg was/is mooi, puur genieten: Hij begon met het meedoen aan
IVIO-deelcertificaten. Hiervoor behaalde
hij direct prachtige resultaten! Dit jaar heeft hij zelfs “gewoon” meegedaan met het Staatsexamen! Eigenlijk
een simpel voorbeeld hoe PASSEND ONDERWIJS zou mogen/moeten/kunnen zijn!
Dhr. Rob Broeren en
Dhr. Reinier Van Kuyk
Voor meer informatie
kijk op onze website: www.maupertuus.info
of neem telefonisch contact met ons op: 0343-533611
Maupertuus is de redding voor veel kinderen. Met een team van psychologen, paramedici en bevlogen leerkrachten worden kinderen begeleid om weer tot leren te komen. kunnen leren betekent mee kunnen doen en jezelf ontwikkelen. Dit kan de sleutel zijn tot de oplossing van het probleem waar het kind mee worstelde. Keep up the good work!
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je mooie woorden Inge. Alle begeleiders op Maupertuus zullen - in samenwerking met de ouders - blijven strijden voor goed en passend onderwijs waardoor het kind zich zo optimaal mogelijk kan ontplooien!
Verwijderen