Sinds ruim een jaar
zijn scholen verplicht om voor elk kind een passende plek te zoeken, ook als
dit kind extra ondersteuning nodig heeft. Of het nu gaat om een leerling met
dyslexie, bovengemiddelde intelligentie of gedragsproblemen, elke school is
verplicht om de benodigde extra hulp te bieden, of een geschikte plek te vinden
die past bij de kwaliteiten en mogelijkheden van de leerling. Het doel van deze
maatregel is om de duizenden (!) thuiszitters, uit hun isolement te halen en
weer oprecht ‘kind’ te laten zijn.
Dit vraagt natuurlijk
veel (wellicht teveel) van de scholen. Het gaat tenslotte niet om kinderen met
zweetvoetjes en een snotneus. De benodigde zorg en ondersteuning vraagt meer
dan onderwijs alleen. Dit is soms een te zware belasting voor een school, ook
al staan er financiële vergoedingen tegenover. De extra ondersteuning voor deze
leerlingen gaat soms ten koste van de rest van een groep. De kwaliteit van
onderwijs is voor de overige leerlingen dan niet altijd te garanderen, en
onderwijs op maat is voor een leerling met extra zorg zodoende geen haalbare
kaart. Kortom; deze maatregel heeft haar gewenste effect nog allerminst
bewezen. Een verdrietige constatering in de wetenschap dat er nog altijd zoveel
leergierigen ongewild thuis zitten.
Uitgelicht
Een prachtig
voorbeeld uit de praktijk, is een jongen met Asperger. Hij bezoekt inmiddels
dagelijks Maupertuus.
Na de basisschool
wandelde hij vol goede moed een brugklas met ruim dertig leerlingen binnen, op
een reguliere school. Al na enkele weken zat hij volledig overprikkeld thuis.
Hij was nog altijd van harte welkom op school, maar ze konden hem simpelweg
niet de veilige leeromgeving bieden die hij wenste. Zonder aanpassingen was
verdere ontplooiing van deze tere ziel een illusie. Leergierig als hij was,
sleet hij zijn dagen met het bestuderen van nog maar een encyclopedie, of het bekijken
van een herhaling van één of ander actualiteitenprogramma. Zich volledig bewust
van het feit dat met iedere dag die voorbij ging, hij verder verwijderd raakte
van de sociale aansluiting met leeftijdsgenoten. Laat staan van de kennis die
zij wèl konden vergaren. Deze kwelling leidde tot depressieachtige perioden,
waarin ook het contact met zijn ouders onder hoge druk kwam te staan. De zin
van het leven was voor hem allerminst zichtbaar.
Vergeet-me-niet
Toen hij via
jeugdzorg voor het eerst op Maupertuus kwam kijken, leek hij mentaal
verwilderd. De kijk op de realiteit van alledag was, op zijn zachtst gezegd,
matig aanwezig. Het angstige wantrouwen ten opzichte van ‘school’ in zijn
algemeenheid, straalde van hem af. Desondanks
kon hij een hevige interesse voor de vakinhoudelijke kant niet verbergen. De
eerste proefmaand veranderde dit beeld nauwelijks. Maar hij bleef drie dagen
per week naar Maupertuus komen. Dat was winst. De behoefte om weer te kunnen leren
en mee te doen met het ‘normale’ leven, won het van de onzekerheden. Hij kreeg
de ruimte om zijn dagen op school grotendeels zelf te regisseren. Het was
letterlijk ‘onderwijs op maat’. Als particuliere school kan je meer dan
onderwijs alleen bieden. Zijn geloof in eigen kunnen groeide met de dag. Meer
en meer integreerde hij binnen de groep en bleek hij steeds beter in staat volwaardig
mee te doen met de lessen. In kleine groepjes van een leerling of vijf, kon hij
zich behoorlijk staande houden. Vlak voor de zomer voelde hij zich zelfs sterk
genoeg om een aantal proefwerken te maken. Dit bleek hem genoeg vertrouwen te
hebben gegeven om ook na de zomervakantie weer naar school te komen. Hij draait
vanaf dag één het volledige lesprogramma af binnen zijn eigen groep. Hij volgt
alle lessen, maakt zijn huiswerk en scoort goede resultaten voor de
proefwerken. Maar belangrijker nog; hij geniet van zijn schoolgang! Het verlepte vergeet-me-nietje dat we aantroffen, staat nu
stevig in zijn schoenen. Als een zonnebloem, met zijn kop in de wind en zijn
neus naar de zon!
Luuk Leussink,
mentor/docent op Maupertuus
Maupertuus
Horstlaan 2
3971 LC Driebergen
www.maupertuus.info
www.maupertuus.info
tel: 0343-533611
e-mail: driebergen@maupertuus.info
Geen opmerkingen:
Een reactie posten