Vloekend, brutaal en met zijn capuchon zover mogelijk over zijn hoofd getrokken, zit hij de eerste weken boos in de groep. Hij haat het allemaal. Dat ik het lekker zelf ga maken; dat dictee en dat huiswerk over procenten. Hij doet het niet. Hij heeft de hoop allang opgegeven en al die andere hulpverleners voor hij hier kwam blijkbaar ook. Hij stond laatst opeens in mijn lokaal, even z’n oude juf gedag zeggen. Een spierbundel, vol discipline en doorzettingsvermogen, vol enthousiasme vertelt hij over het Corps Mariniers. Daar gaat hij voor. Hij wil meteen ook even weten hoe het met mijn baby gaat. Wat was ik trots op hem, weer, en hij nu zelf ook.
Maatwerk binnen het basisonderwijs klinkt heel mooi. Wat is maatwerk en is een probleem of moeilijkheid opgelost met werk op het eigen niveau? Nee. Op Maupertuus bestaat maatwerk uit een heleboel facetten. Iedere keer als een leerling binnenkomt kijken we naar dit kind, met deze ouders, op deze school. En dat doen we iedere periode opnieuw. Wat werkt het best, waar is behoefte aan en op welke manier kunnen we daar als team zorg voor dragen? Een team met de expertise van pedagogen, psychologen, logopedisten, ergotherapeut en fysiotherapeut en leerkrachten. Wat kunnen wij bijdragen aan een leeromgeving, die naast veilig en vertouwd is, ook uitdaagt, motiveert en stimuleert?
Het contact met ouders is intensief. Zij kennen hun kind het best. Welke bagage nemen ouders en kind mee naar Maupertuus, wat werkt goed voor dit kind en deze leerling en vooral wat is het doel, de wens, de hoop? De lijntjes met ouders zijn kort. Om maatwerk te leveren moet je samenwerken.
Door de kleine klassen en het intensieve contact met de leerlingen, worden ze ieder jaar ook mijn kinderen. Ik wil het beste voor ze, voor allemaal en uit ieder kind het beste halen. Dat wat haalbaar is en het liefst nog iets meer. Die ruimte krijg ik hier op Maupertuus. Om als leerkracht voor ieder kind écht de tijd te nemen en eruit te halen wat er in zit. En geloof mij, er zit meer in dan wordt gedacht.
Wat heb ik al veel verschillende kinderen meegemaakt. Allemaal met een eigen verhaal. Dyslexie, faalangst, ODD, ADHD, ADD, allerlei benamingen in het autistisch spectrum, rekenproblemen, concentratieproblemen, geen of weinig zelfvertrouwen. Je kunt het een etiket noemen, een label, maar belangrijker is het hoe je daar mee omgaat. Bij het ene kind leg je de aandacht meer op het leerprobleem, bij het andere op het gedragsprobleem. Maar een dyslect doet gewoon mee met het dictee en een kind met faalangst maakt ook een toets.
Maatwerk binnen het basisonderwijs is inderdaad werken op je eigen niveau; bijvoorbeeld rekenen op het niveau van groep 4 en begrijpend lezen op het niveau van groep 7. Maatwerk is ook na een uitleg, de opdracht 1 op 1 nog eens samen oefenen. Een kind ergens op voorbereiden. Over een schouder meekijken en begeleiden voor de frustratiegrens wordt bereikt. Maatwerk is laten merken dat je het kind hoort en ziet en het serieus neemt. Een sociale situatie ondertitelen en spelenderwijs oefenen hoe je op een volgende situatie kan reageren. Maatwerk is een echt compliment of een kindgerichte beloning. Maatwerk is er voor zorgen dat een kind zich goed voelt in zijn vel, vertrouwen leert hebben in zijn mogelijkheden, steunen, sturen en los durven laten.
Maatwerk doe je met je hart en je hoofd om het beste uit ieder kind halen. De trots bij ze zien als iets ein-de-lijk wel lukt, het herwonnen vertrouwen in zichzelf terugzien of de tranen als het na hard werken toch nog niet zo goed is gegaan. Dan kijken we terug, blijven we oefenen, complimenteren en gaan we er samen nog een keer voor omdat we er in geloven. Het is hard werken, veel schakelen, out-off-the-box denken en doorzetten. Want wat we vragen van de kinderen, moeten we als team ook zelf weten te bieden.
En wat ben ik trots. Trots op al die kinderen die stuk voor stuk iets bij zichzelf hebben gevonden waar zij zélf trots op zijn. Trots is dan ook het sleutelwoord voor maatwerk. Als een kind weer trots is op zichzelf is ons maatwerk geslaagd. En daar werk ik heel graag aan mee.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten