Het
traditionele beeld van de thuiszitter is dat van een kind dat niet naar school
gaat vanwege gedragsproblemen en daardoor het huis niet uitkomt. Dat beeld
klopt slechts ten dele. Vergeten wordt dat er veel kinderen zijn die af en toe
een dagdeel naar school gaan en dat vaak lange periodes achter elkaar. Zij
staan wel ingeschreven op een school, maar fatsoenlijk onderwijs volgen is er
niet bij. Onregelmatig schoolbezoek zonder dat daar een plan achter zit,
betekent niet alleen onthouding van leren en je niet stabiel kunnen
ontwikkelen, maar ook een gebrek aan houvast en binding. Met alle gevolgen van
dien.
Mijn zoon
overkwam dat: keurig ingeschreven op een reguliere basisschool, maar hij was er
niet welkom om hele dagen onderwijs te volgen. De buurtschool kon niet
waarmaken wat de overheid zo graag wil: elk kind goed onderwijs in de eigen
leefomgeving. Suggesties van ons als ouders over tussenoplossingen, zoals de
ochtenden wel naar school en de middagen andere vormen van onderwijs en
scholing aanbieden met ondersteuning van school en ouders gezamenlijk, waren
niet bespreekbaar. Passend onderwijs bestond tien jaar geleden nog niet. Met de
beste wil van de wereld waren creatieve oplossingen taboe.
Speciaal
onderwijs
Hetzelfde
overkwam onze, nu zeventienjarige, zoon ruim vijf jaar geleden nog eens. Inmiddels
had hij een plek gevonden op een school voor speciaal onderwijs. Wij blij, want
je wilt toch dat je kind onderwijs krijgt en contacten heeft met
leeftijdsgenoten. Maar ook hier liep hij vast en zat hij meer thuis dan dat hij
naar school ging. De conclusie van deze school voor speciaal onderwijs: onze zoon
zou niet verder komen dan groep zes van de basisschool. Ze konden hem niets
meer bieden! Handelingsverlegen heet dat in het jargon. En dat terwijl deze
school voor speciaal onderwijs gekoppeld was aan een school voor voortgezet
speciaal onderwijs. Dan verwacht je toch meer expertise.
Op zo’n
moment sta je raar te kijken als ouder van een intelligente zoon. Als ouder zet
je je zo lang mogelijk in om gesprekspartner te blijven van de school van je
kind. Je veronderstelt dat zij weten wat ze doen en verantwoorde keuzes maken.
Ook ga je er als ouder vanuit dat de school het beste met jouw kind voor heeft.
Niet dus.
Maupertuus
Enfin,
voor de tweede maal wel ingeschreven staan in een school en niet het onderwijs
en de begeleiding ontvangen die je van een school mag verwachten, bekroop ons
als ouder een kafkaësk gevoel. Wat nu? Met de rug tegen de muur hebben we
allerlei alternatieve onderwijsvormen de revue laten passeren. We wisten
inmiddels al dat we van de gemeentelijke leerplichtambtenaar niets hadden te verwachten.
Haar eigen woorden, dat ze ‘altijd de opinie van de schooldirecteur volgt’,
voorspelden voor onze zoon niet veel goeds.
Toen kwam
Maupertuus op ons pad. Samen zijn we in gesprek gegaan over onze zoon zijn
gebroken schoolcarrière, zijn triggers en kwaliteiten. Onze zoon werd met
open armen ontvangen en kreeg daarmee een kans! Geen mitsen en maren, maar
aandacht, zorg en tijd. Er werd een perfecte combinatie van onderwijs en zorg
geboden. Met een mooi resultaat: een jongen met zelfvertrouwen die eindexamen
doet.
Bussemaker
Minister
Bussemaker gaat de sociale ongelijkheid in het onderwijs onderzoeken. Dat biedt
kansen! Hopelijk weegt zij daarbij mee dat een particulier instituut als
Maupertuus al jaren voor de invoering van passend onderwijs veel werk maakte
van het samenbrengen van zorg en onderwijs. Kijk naar onze zoon: in de kou
gelaten door het reguliere basisonderwijs en het speciaal onderwijs, maar
ontvangen in een warm bad van een particulier initiatief. Een niet te missen
schakel in het Nederlandse onderwijspalet. Het kan niet anders dan dat dit een
van de uitkomsten van haar onderzoek zal zijn.
Moeder
van een Maupertuus-leerling
Maupertuus
Horstlaan 2
3971 LC Driebergen
www.maupertuus.info
tel: 0343-533611
email: driebergen@maupertuus.info
Horstlaan 2
3971 LC Driebergen
www.maupertuus.info
tel: 0343-533611
email: driebergen@maupertuus.info
Geen opmerkingen:
Een reactie posten