Zo krijgt ieder
kind de mogelijkheid om zich voor te bereiden op de maatschappij en de
arbeidsmarkt. Ik ben erg dankbaar dat wij in een
land wonen waar naar school gaan vanzelfsprekend is. Al heb ik door ervaring
geleerd dat de nadruk niet alleen gelegd moet worden op de leerplicht, maar dat
het net zo belangrijk, of misschien nog wel belangrijker is dat ieder kind op
een school zit die bij hem/haar past. Een school die aansluit bij de behoefte van het kind. Alleen dán kan een kind zich optimaal
ontwikkelen, uitgaande van het feit dat een kind een veilige thuisbasis heeft.
Mijn dochter zit nu
voor het tweede jaar op Maupertuus. Vanaf de eerste schooldag op Maupertuus
gaat ze iedere dag met veel plezier naar school.
Iets
wat gelukkig voor veel kinderen vanzelfsprekend is, maar wat voor haar, zolang
ze naar school gaat, jammer genoeg niet vanzelfsprekend was. In
haar jonge leventje heeft ze een schoolverleden achter de rug wat ik geen enkel
kind gun. Vanaf het moment dat mijn dochter naar
school ging werd ze niet begrepen en - erger nog - niet serieus genomen met alle
gevolgen van dien; 4 verschillende reguliere basisscholen, 2 keer blijven
zitten en een lange periode van thuiszitten. Dat zijn feiten waar mijn dochter
ongewild mee te maken heeft gekregen.
Oorzaak:
het niet herkennen en het niet willen erkennen van haar ontwikkelingsstoornissen. Onbegrijpelijk,
maar vooral heel erg jammer!
Wat ik het moeilijkste
vond in deze periode was niet het feit dat de betrokken scholen
handelingsverlegen waren of de ontwikkelingsstoornissen van mijn dochter niet
herkenden, maar dat zelfs na ieder gesprek mét bijbehorende adviezen van alle
betrokken instanties en het zichtbaar achteruit gaan van het welzijn van mijn
dochter, de scholen haar nog steeds niet serieus namen. Met als gevolg dat ze
niet in aanmerking kwam voor extra ondersteuning/begeleiding op school en ze geen
groen licht kreeg voor het speciaal basisonderwijs. Mijn
dochter bleef welkom op alle 4 gezeten reguliere basisscholen, maar geen van
allen konden voldoen aan haar onderwijsbehoeften.
Ze
glipte steeds verder tussen mijn vingers vandaan. De negatieve dramatische uitspraken
van mijn jonge dochter gingen door merg en been.
Uitspraken
die je van niemand wil horen en al helemaal niet van een kind, laat staan van
je eigen kind. Het is te triest voor woorden, maar
jammer genoeg toen de keiharde werkelijkheid.
Via via kwam ik in
contact met een opvang voor kinderen met autisme.
Daar
werd mijn dochter wél serieus genomen
en stond een positieve benadering centraal. Er ging een wereld voor ons open;
mijn dochter werd daar volledig in haar behoeften voorzien en ik werd daar
begeleid in het hoe nu verder. Geen begeleiding in
de zin van wat de opvoeding/omgang met mijn dochter betreft, maar begeleiding
in hoe wij er met elkaar voor konden zorgen dat mijn dochter zo gauw mogelijk
een plekje in het speciaal basisonderwijs kon krijgen. Een veilige leeromgeving
waar ze de zorg en begeleiding kan krijgen die ze nodig heeft om zich op haar
niveau en in haar eigen tempo te kunnen/mogen ontwikkelen. Ook kreeg ik een andere leerplichtambtenaar toegewezen en ik kwam in
contact met de directeur van het speciaal basisonderwijs in onze regio. Mijn
dochter kreeg bij de geestelijke gezondheidszorg een andere psycholoog
toegewezen en ik kreeg een consulent van het ministerie van Onderwijs
toegewezen. Als al deze mensen mijn dochter niet konden helpen, wie dan wel? Ik
had nog een lange weg te gaan, maar ik had vertrouwen in deze mensen, vertrouwen
in dat het goed zou komen. Samen hadden we één doel; op korte
termijn een plek vinden voor mijn dochter in het speciaal basisonderwijs.
Door
miscommunicatie en onderlinge verhoudingen liep dit helaas anders. Mijn dochter
moest vorig jaar na de zomervakantie weer terugkomen op de laatst gezeten school
en zou voor de derde keer in groep 4 komen.
Alsof
dat nog niet genoeg was deed de directeur daar nog een schepje bovenop door een
melding tegen mij in te dienen bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling
(AMK). Hier moest ik het mee doen. Ik had
volgens hem geen andere keuze meer.
Tot
het laatste gesprek ben ik netjes gebleven en ik zal ook zeker niet zeggen dat
de desbetreffende scholen slecht zijn.
Ze
konden mijn dochter alleen niet bieden wat ze nodig heeft, namelijk passend
onderwijs.
Na dagen en nachten
speuren op het internet, gericht zoekend naar particulier onderwijs, en na
gesprekken met nauw betrokken specialisten, kwam ik uit bij Maupertuus;
particulier onderwijs voor kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen.
Kinderen met leerproblemen en/of ontwikkelingsproblemen, die in het reguliere onderwijs zijn vastgelopen, worden op deze particuliere school in kleine klassen individueel begeleid door een multidisciplinair team in een veilige leeromgeving. Perfect aansluitend bij de onderwijsbehoefte van mijn dochter en met haar traumatische schoolverleden. Voor mijn gevoel de enige manier om haar weer op de rit te krijgen.
Kinderen met leerproblemen en/of ontwikkelingsproblemen, die in het reguliere onderwijs zijn vastgelopen, worden op deze particuliere school in kleine klassen individueel begeleid door een multidisciplinair team in een veilige leeromgeving. Perfect aansluitend bij de onderwijsbehoefte van mijn dochter en met haar traumatische schoolverleden. Voor mijn gevoel de enige manier om haar weer op de rit te krijgen.
Wat heeft
Maupertuus dit waar gemaakt. Maupertuus is een school waar ieder kind uniek is.
Een veilige
leeromgeving waar kinderen in hun waarde worden gelaten en in combinatie met
liefdevolle zorg en begeleiding, door middel van een multidisciplinair team,
worden gestimuleerd zich verder te ontwikkelen. Ieder kind op zijn/haar niveau
en in zijn/haar tempo. Maupertuus is onderwijs op maat en
werkt in het belang van het kind!
Elke dag ben ik
dankbaar en blij met de keuze die ik voor mijn dochter heb kunnen maken. Ze
gaat vanaf de eerste schooldag op Maupertuus met heel veel plezier naar school
en haar gehele ontwikkeling gaat met grote sprongen vooruit. De orthopedagoog
van Maupertuus omschrijft haar ontwikkeling als volgt: “deze
leerling heeft zich in 1 jaar tijd ontpopt van een beschadigd, kwetsbaar meisje
met een laag zelfbeeld en weinig levenslust tot een sterke, stabiele en
vrolijke meid dat met veel plezier naar school gaat en sociaal erg geliefd is. De
achterstanden op didactisch gebied heeft ze keurig ingelopen en ze gaat met
mooie sprongen vooruit. Ze is een voorbeeld van passend onderwijs waarbij wordt
aangesloten aan de onderwijsbehoefte en de unieke ontwikkeling van een kind”.
Het zijn zware
jaren geweest, vooral voor mijn dochter, maar wat ben ik blij dat ik haar al
die tijd een veilige thuisbasis heb kunnen geven en van daaruit de energie en
de kracht heb gehad om voor haar te blijven vechten. Net zolang tot ze kreeg
waar ze, net als ieder ander kind, recht op heeft namelijk; een passende plek
in het onderwijs.
Samen staan we
Sterk - Liefde overwint ALLES!
Bedankt Maupertuus!
Carmen, Trotse mama
van een Maupertuus-leerling
Maupertuus
Horstlaan 2
3971 LC Driebergen
www.maupertuus.info
www.maupertuus.info
tel: 0343-533611
e-mail: driebergen@maupertuus.info
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenGeweldig geschreven, Carmen
BeantwoordenVerwijderenSuperwerk, Maupertuus!
Een geweldig trotse vader!!