Zelfredzaamheid, hoe pak jij het aan?
Wat komt er allemaal bij kijken om jezelf te redden in de
maatschappij en wanneer leer je dat eigenlijk? Hoe zelfstandig moet je zijn?
Hoe gedraag je je tijdens sociale situaties? Hoe los je dagelijkse problemen
op? Wat wordt er van je verwacht en wat wil je eigenlijk zelf?
Veel kinderen worden geleidelijk zelfstandig naarmate zij ouder worden. Het is het dilemma van iedere ouder: je wilt dat je
kind zelfstandig en onafhankelijk wordt, maar aan de andere kant is het nog niet zo gemakkelijk om je kind los te laten. Het is vooral
lastig als je kind een ontwikkelings- en/of leerachterstand heeft. Je hebt als
ouder een zesde zintuig voor het aanvoelen wanneer je kind hulp nodig heeft.
Dit leidt soms tot (onbewust) overnemen van situaties en mogelijk zelfs tot het
vermijden van sociale situaties, want voor je gevoel kun je ze niet loslaten. Je
wilt het allerbeste voor je kind, het dagelijks leven zo vlot mogelijk laten
verlopen. Je bent je er dan niet van bewust, dat je kind op de lange duur hier
niet mee geholpen is.
“Jan, ben je nu
klaar? Ik heb je brood al gesmeerd, schiet op, je bent weer aan het treuzelen!". Eenmaal
aan de keukentafel aangeschoven valt het Hester op dat Jan zijn haar nog niet
heeft gedaan, de kraag van zijn hemd naar binnen gevouwen is en dat zijn brilglazen
wel erg vettig zijn. Als Jan zijn boterham met flinke happen naar binnen werkt
doet Hester snel gel in zijn haar, zijn kraag goed en geeft hem een doekje voor
zijn bril. Vluchtig wrijft Jan met het doekje over zijn bril. Met volle mond
zegt hij tegen zijn moeder; “Zo goed?"
“Heb je je tas al ingepakt?" Jan geeft geen antwoord, pakt zijn tas en fietst weg met zijn jas nog open. Eenmaal op school aangekomen komt hij erachter dat zijn agenda thuis ligt en dat hij het S.O. van Engels niet heeft geleerd.
“Heb je je tas al ingepakt?" Jan geeft geen antwoord, pakt zijn tas en fietst weg met zijn jas nog open. Eenmaal op school aangekomen komt hij erachter dat zijn agenda thuis ligt en dat hij het S.O. van Engels niet heeft geleerd.
Herken je dit? Dat je je 's avonds in bed afvraagt of je
kind het gaat redden in de maatschappij? Wat als jij niet meer dagelijks om hem
heen bent om hem te steunen en aan te vullen. Dat je in een boek leest wat je
kind op welke leeftijd allemaal al zou moeten kunnen. En dat je je dan afvraagt
of die van jou dat überhaupt ooit allemaal gaat doen?
De meeste jongeren nemen “vanzelf” de touwtjes in handen,
kiezen hun eigen weg en trekken erop uit. Jongeren met een ontwikkelings- en/of
leerachterstand kunnen problemen blijven houden met de dagelijkse
basisvaardigheden die nodig zijn voor het zelfstandig functioneren. Zij kunnen bijvoorbeeld
niet rekenen met geld, hebben moeite met klokkijken, zijn angstig om zich
tussen anderen mensen te mengen, kunnen geen orde houden tijdens het bereiden
van een simpele maaltijd of kunnen niet lezen. Belangrijk is om te bekijken wat
je kind allemaal wél kan en waar hij/zij nog behoefte aan heeft om de taken die
voor hen belangrijk zijn weer zelfstandig te kunnen uitvoeren. Waarom? Omdat
zelfstandigheid goed is voor het zelfvertrouwen en de eigenwaarde!
Op een school als Maupertuus is er een aparte klas, de
Maatwerkklas. Deze groep kinderen krijgt naast het maatpakje nog heel veel
extra’s.
Wij, Marloes de ergotherapeut en Hanny, een logopedist (paramedici)van Maupertuus zijn vanaf dit schooljaar gestart met de M&H-les. In deze les wordt gewerkt aan de zelfredzaamheid. Leerlingen werken aan het zelfstandig uitvoeren van bepaalde dagelijkse activiteiten en besteden aandacht aan de communicatieve vaardigheden.
Aan de hand van een doelenlijst geeft zowel de leerling als de ouder aan wat de persoonlijke leerdoelen zijn. Het thema verjaardagsfeest is gevierd en nu zijn we bezig met het thema kerstdiner.
Wij, Marloes de ergotherapeut en Hanny, een logopedist (paramedici)van Maupertuus zijn vanaf dit schooljaar gestart met de M&H-les. In deze les wordt gewerkt aan de zelfredzaamheid. Leerlingen werken aan het zelfstandig uitvoeren van bepaalde dagelijkse activiteiten en besteden aandacht aan de communicatieve vaardigheden.
Aan de hand van een doelenlijst geeft zowel de leerling als de ouder aan wat de persoonlijke leerdoelen zijn. Het thema verjaardagsfeest is gevierd en nu zijn we bezig met het thema kerstdiner.
Voordat de kinderen zelfstandig boodschappen gaan doen bij
de echte AH, oefenen ze dit in het eigen winkeltje op Maupertuus. Daarvoor zijn
recepten besproken en hebben de kinderen met elkaar overlegd, wie, wat gaat
halen. Iedere leerling krijgt een eigen portemonnee met geld mee. Ook oefenen
we kookvaardigheden in de keuken. De veiligheid is natuurlijk belangrijk, maar
ook de hygiëne. Hoe kan je zelfstandig het overzicht behouden tijdens het
koken, zonder stappen over te slaan of het eten te laten verbranden? Aan de
hand van filmopnames kunnen zij zichzelf terugzien en geven wij tips/tops die gebruikt worden voor de volgende
keer.
Een ander belangrijk doel is samenwerken. Dat blijkt best lastig. Het is soms makkelijker om iets alleen te doen dan ook een ander zijn deel te gunnen. Hoe lastig is het om aan te geven dát je geen hulp wil van de ander die dingen al snel voor jou wil doen omdat je het graag zelf wil leren. Deze situaties worden besproken en ook echt geoefend. Het is nodig dat de kinderen kunnen reflecteren op eigen gedrag om veranderingen te bespoedigen. Soms heb je daarvoor iemand nodig die je een spiegel voorhoudt en je in het diepe gooit om er vervolgens sterker uit te komen.
Een ander belangrijk doel is samenwerken. Dat blijkt best lastig. Het is soms makkelijker om iets alleen te doen dan ook een ander zijn deel te gunnen. Hoe lastig is het om aan te geven dát je geen hulp wil van de ander die dingen al snel voor jou wil doen omdat je het graag zelf wil leren. Deze situaties worden besproken en ook echt geoefend. Het is nodig dat de kinderen kunnen reflecteren op eigen gedrag om veranderingen te bespoedigen. Soms heb je daarvoor iemand nodig die je een spiegel voorhoudt en je in het diepe gooit om er vervolgens sterker uit te komen.
Voorafgaand aan het
boodschappen doen, bespreken wij de doelenlijst. Zowel Karin als ouders geven
aan dat zelfstandig boodschappen doen goed gaat. Op het moment van vertrek,
vraag ik voor de zekerheid of iedereen zijn boodschappenlijst en portemonnee
bij zich heeft. Karin kijkt verschikt, maar zegt niets en komt niet in actie. “Heb
je alles bij je Karin?” “Mijn boodschappenlijst ligt nog binnen, moet ik hem
halen?” “Ga het lijstje maar pakken, zo weet je welke producten je moet kopen.”
“Oh ja.” Met het boodschappenlijstje in haar hand en de portemonnee in haar
zak, loopt Karin samen met de andere kinderen de AH in. Iedereen gaat zoals
afgesproken zijn eigen weg. Al snel loopt zij met haar mandje bij de
groenteafdeling te dwalen en kijkt verslagen om zich heen. Ik loop naar haar
toe en vraag; “Lukt het allemaal Karin?” “Nee eigenlijk niet, ik weet niet waar
de producten liggen in deze winkel. Ik heb daar al gezocht naar de salami (ze
wijst naar de gehakt en kipfilet), maar ik zie het niet.”
Ook het zoeken naar de andere producten op haar lijstje verloopt moeizaam. Ze oogt onzeker en durft niets te vragen aan het personeel van de AH. Op de weg terug naar school zegt Karin; “Ik vond het best moeilijk. In de winkel bij ons thuis weet ik alles te vinden.”
Ook het zoeken naar de andere producten op haar lijstje verloopt moeizaam. Ze oogt onzeker en durft niets te vragen aan het personeel van de AH. Op de weg terug naar school zegt Karin; “Ik vond het best moeilijk. In de winkel bij ons thuis weet ik alles te vinden.”
Wanneer je je beperkingen accepteert en je kwetsbaar durft
op te stellen is de weg naar verandering het grootst. De M&H groep is
daarom ook een vertrouwde groep waarin iedereen zijn eigen belemmeringen heeft. Iedereen respecteert elkaar. Wij zien
dat de kinderen echt opbloeien en elkaar goed aanvullen. Kinderen die normaal
bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk praten gaan dit langzaam doen. Een ander blijkt
over onvermoede leiderscapaciteiten te beschikken.
Wij zijn super trots om onze Kennis te combineren in de
M&H-lessen en zodoende bij mogen
dragen aan een stukje zelfredzaamheid van de kanjers van de maatwerk-klas.
De voorbeelden
zijn gebaseerd op ervaringen en dus niet terug te leiden naar personen.
Hanny van Vondelen (logopedist) en Marloes Verheesen (ergotherapeut)
Maupertuus
Horstlaan 2
3971 LC Driebergen
www.maupertuus.info
tel: 0343-533611
email: driebergen@maupertuus.info
Geen opmerkingen:
Een reactie posten