Op
Maupertuus, een particuliere school/instituut voor kinderen met leerproblemen,
zitten veel kinderen met uiteenlopende achtergronden. Ouders zoeken een
oplossing voor, c.q. een verbetering van de onderwijssituatie van hun kind. Dat
varieert van basisschool tot de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs.
Wij
dachten dat het een verduidelijking zou zijn, wanneer we enkele voorbeelden zouden geven van situaties van leerlingen
en/of motieven van ouders om de keuze voor
particulier onderwijs op Maupertuus te gaan maken. Uiteraard anonimiseren we de
namen maar over de echtheid van het verhaal hoeft niet te worden getwijfeld.
We hebben zowel het fiat van de leerling
als van de ouders wiens verhaal het betreft.
John,
14 jaar, zat op de praktijkschool, gediagnosticeerd met leerproblemen. Zowel
ouders als kind hadden het idee dat er onderwijskundig veel meer mogelijk zou
moeten zijn. Na 2 jaar Maupertuus behaalde John een aantal VMBO-B certificaten
en een tweetal VMBO-T certificaten. John had in onze ogen VMBO-T niveau en hij
wilde dolgraag naar de IVA. Deze opleiding stelde als eis het diploma VMBO-T
met wiskunde en economie. John heeft toen nog een extra jaar van zijn ouders
gekregen om VMBO-T af te maken. In juli slaagde hij met een gemiddelde van
7.7! voor VMBO-T.
John is
nu eerstejaars op de IVA en het gaat goed.
François
zat in een grote stad op het VMBO-T. De brugklas verliep redelijk, maar in de
tweede liep hij helemaal vast. Zijn moeder besloot hem op het LUZAC te plaatsen
voor meer structuur en aandacht. De strakke structuur van het LUZAC werkte niet
bij François. Hij bleef thuis en wilde niet meer naar school. Ten einde raad
koos moeder voor Maupertuus, waar de combinatie van aandacht voor de
leerproblematiek (= concentratieproblemen) en kindvriendelijk klimaat (onderwijs
op maat) François weer verder zou kunnen helpen. Hij vond hier zijn draai en
gaat dit schooljaar zijn VMBO-T afronden.
André
kwam in groep 7 op Maupertuus. Hij was enorm dyslectisch en de gewone
basisschool kon deze, bijna analfabeet niet voldoende helpen. Op Maupertuus
bleef deze extreme vorm van dyslexie maar zagen we wel veel intelligentie. De
frustratie bij André was natuurlijk groot. Veel hulpmiddelen zoals Kurzweil,
laptop, Daisy’s, talenvermindering, voorlezen, werden ingezet en André slaagde
na 6 jaren met een briljante lijst voor zijn HAVO.
Bij de
staatsexamens werd veel extra hulp aangevraagd en met behulp van extra
voorlezers, het verdelen van het examen over drie jaren en een positieve
benadering (“Amerikaans” juichen) over alles wat wel goed ging, hield André vol
en kon hij uiteindelijk toch zijn intelligentie laten zegevieren over zijn
dyslexie.
Na een
meer dan verdiend tussenjaar met veel duiken (zijn hobby) is hij nu begonnen
aan zijn HBO-studie.
Pieter
zit nu voor het derde jaar op Maupertuus en wel in onze Maatwerkgroep. Een
groep waar meer dan onderwijs wordt geboden door heel veel extra zorg met
individuele begeleiding en waar bij dit onderwijs
op maat het leerniveau schommelt van PRO tot VMBO-KB.
Pieter
volgt verschillende vakken op BB-niveau en moet hier heel hard voor werken ,
het komt hem niet "aanwaaien!" Gelukkig zien we mede dankzij tips
voor leren leren een positieve ontwikkeling bij Pieter en geeft hij aan dat
leren" best wel leuk" is!
Dit
was helaas 3 jaar geleden wel heel
anders, Pieter zat op een school in Zeist en had daar een
"wegloopverleden". Er waren regelmatig conflicten met medeleerlingen
en leerkrachten door allerlei spanningen op school, waardoor Pieter vaak uit
zijn slof schoot, in paniek raakte en vervolgens boos en verdrietig wegrende
van school. De school haakte toen af en de ouders kwamen na een korte
speurtocht op Maupertuus, alwaar Pieter met behulp van alle zorg om hem heen
langzaam maar zeker weer plezier in school begon te krijgen en zijn zelfvertrouwen
groeide. De ouders van Pieter toonden zich zeer creatief
in het bijeenbrengen van de benodigde fondsen voor de zorg op Maupertuus. Pieter
startte in de eerste klas van de Maatwerkgroepen en hij veranderde in een
lieve, nog wat onzekere jongen, die de motivatie voor het leren weer terugkreeg
en ook veel plezier kreeg in sporten. Elke dag is Pieter vroeg op Maupertuus om
met zijn medeleerlingen te voetballen voordat zijn lessen beginnen.
Nog
steeds moeten we er wel voor waken dat er niet teveel stress tegelijk is, zoals
bijvoorbeeld teveel taken en overhoringen op één dag. Ook heeft Pieter erg veel
behoefte aan een aai over zijn bol en een positieve benadering.
Omdat
Pieter nu het gevoel heeft dat hij omringd wordt door "de veilige leeromgeving"
van Maupertuus, kan je hem weer snel op "koers" krijgen als hij niet
lekker draait.
Pieter
heeft veel interesse gekregen in bepaalde vakken zoals bv. geschiedenis, hij wordt
zowel op Maupertuus als thuis bij zijn ouders goed geholpen met het schoolwerk
en geniet van de "snuffelstages", die deel uitmaken van het programma
van de leerlingen uit groep 3 van de Maatwerkklassen. Hij stelt zich tijdens
zijn stages coöperatief op, is behulpzaam, wil er veel leren en is een zeer geziene
stagiaire.
Inmiddels
heeft Pieter zijn voorkeur uitgesproken voor wat betreft zijn toekomst na
Maupertuus: Werken in de keuken en een TOP-kok worden!
Pieter
is een voorbeeld van een echt Maatwerkkind, waarbij het leren
"passend" is gemaakt bij zijn (on)mogelijkheden.
Thea
kwam 2 jaar geleden op Maupertuus. Zij woonde met haar moeder in het oosten van
het land, maar was daar doodongelukkig voor wat betreft haar schoolse
ontwikkeling. Vanwege het niet herkennen en erkennen van haar leer- en ontwikkelingsstoornissen
ging het langzaamaan bergafwaarts met Thea zowel op emotioneel vlak als op het
leergebied.
Thea
kreeg niet de juiste hulp, werd totaal niet begrepen, had weinig zelfvertrouwen,
kroop in haar schulp, wilde niets meer en werd een zielig hoopje mens, waar
haar moeder geen raad mee wist.
Het
gevolg hiervan was veel wisseling van scholen, onnodige doublures en tot slot
werd Thea een "thuiszitter".
Via
via vond haar moeder Maupertuus en dankzij de fantastische financiële hulp van
haar grootouders verhuisden Thea en haar
moeder naar Driebergen om een nieuwe start te maken op Maupertuus op de
basisschool.
In
de twee jaar dat Thea op Maupertuus zit, zijn er kleine wonderen gebeurd, loopt
het leerproces als een "trein", geniet ze van het “weer gewoon naar
school gaan" en zit ze qua leerstof nu al op het niveau van groep 7.
Dankzij
de zorg, de juiste begeleiding voor haar autisme en individuele aanbod van leerstof (= onderwijsop maat) heeft Thea een "boost" aan zelfvertrouwen gekregen, doet mee
aan sociale activiteiten en komen haar onderdrukte talenten naar boven, zoals
tekenen, verven en dansen.
Elke
ochtend zien we een stralende Thea op
het schoolplein staan, ongeduldig wachtend totdat de schoolbel gaat!
Volgend
jaar zal Thea het particuliere basisonderwijs zeker met succes afronden en krijgt
zij een positief schooladvies mee voor het V.O. Thea kan het nieuwe schooljaar
in het V.O. als vrolijke brugpieper van start gaan.
Reinier van Kuyk (directeur Maupertuus) en Rob Broeren (directeur Maupertuus)
Maupertuus
Horstlaan 2
3971 LC Driebergen
tel: 0343-533611
driebergen@maupertuus.info
Geen opmerkingen:
Een reactie posten